Een lesje SEO voor dummies
SEO staat voor ‘Search Engine Optimalization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. SEO richt zich op het verbeteren van de online zichbaarheid. Hoe beter de SEO, hoe sneller hij getoond wordt. Een goede reden om jouw SEO op pijl te hebben. Zo zorg je ervoor dat jij gezien wordt. Internetoptimalisatie zorgt voor een hogere ranking in Google.
En toen ineens lag alles plat. Of nou ja plat, we werden verrast door Corona. Bedrijven die ineens geforceerd de online marketing onder de loep moesten nemen. In sommige gevallen was er niet eens een online marketing. Conclusie, werk aan de (online) winkel! De focus ging van de schappen en de etalage naar de website, mits die aanwezig was.
Vele bedrijven moesten omschakelen en riepen een websitebouwer in de hand om dit te laten doen. Super goed! Maar nu? Hoe krijg je bezoekers naar je website toe? En hoe kan je ze daar houden? Met SEO! Maar wat is dat eigenlijk? In deze blog leg ik uit was SEO is en hoe je het kunt gebruiken.
Bezoekers naar je website trekken
Wacht eens eventjes, dus het is voor elke website mogelijk om meer. bezoekers te trekken? Oh jazeker! Met SEO, de optimalisatie van websites om sneller door zoekmachines getoond te worden. Het is niet makkelijk, maar zeker wel mogelijk! Zoekmachineoptimalisatie is een manier om zonder advertenties – dus niet betaald – hoger in Google te scoren. Wanneer jouw website vaker door Google getoond wordt zul je meer bezoekers genereren. En meer bezoekers op je website betekent vaak meer omzet en/of bekendheid.
Bezoekers op je website houden
Mits je natuurlijk die bezoekers weet te behouden wanneer ze eenmaal op je website zijn. Vervolgens is het tijd voor de ‘call-to-action‘. Je bezoeker of gebruiker overhalen om de gewenste actie uit te voeren. Bijvoorbeeld het gebruiken van een dienst, kopen van een product of inschrijven op de nieuwsbrief.
Hoger in Google ranken
*screenshot toevoegen zoekresults + beskrijven loh -> info zoeker telt ook mee
De bedoeling van SEO is om je site op te optimaliseren waardoor òòk zoekmachines je pagina’s kunnen lezen. Hierdoor kan je hogere resultaten boeken. Zoekmachines zullen je sneller tonen. Hoe meer ‘SEO proof’ jouw website is, hoe sneller hij getoond wordt. Werken aan de SEO loont. Je kan de resultaten in Google beklimmen. Ervoor zorgen dat jouw pagina’s sneller in Google getoond worden, zorgt voor meer klikken naar je site.
Het algoritme van Google
Hoe hoog een site scoort, bepaald Google aan de hand van een algoritme. Het Algoritme van Google kent geheimen, maar er is genoeg bekend waar we onze voordelen mee kunnen doen. Jarenlange ervaring in SEO geven ons inzicht in de meest belangrijke ranking factoren die de zoekmachine gebruikt. Er zijn veel verschillende factoren, maar we kunnen ze grofweg in tweeën opsplitsen;
- On page SEO factoren
- Off page SEO factoren
On-Page SEO factoren
On-page SEO factoren zijn alle factoren waar we direct invloed op hebben. En On-Page factoren bepalen voor een groot deel hoe hoog jouw pagina’s in Google worden getoond. Deze invloedrijke factoren om je website te optimaliseren zijn;
- Technische aspecten
- Inhoudelijke aspecten
- Bij technische aspecten kun je denken aan bijvoorbeeld de snelheid van je site en de codes die je hebt gebruikt.
- Met Inhoudelijke aspecten wordt de structuur van je website bedoeld. Je ‘sitestructuur’ is de hiërarchie van je pagina’s. Door je pagina’s op een duidelijke en logische manier in te delen, ontstaat er een juiste structuur in je website. Dit zorgt ervoor dat de navigatie logisch is voor bezoekers èn zoekmachines.
Bovenstaande aspecten zijn SEO punten waar je aan kunt werken. Met deze On-page SEO factoren kun je er dus zelf voor zorgen om hoger in Google te komen.
Off-Page SEO factoren
Pause