Zoekmachine optimalisatie door goede teksten te schrijven.
Hoe werkt dat?
Steeds meer bedrijven huren een SEO tekstschrijver in om beter gevonden te worden op internet. Maar wat is nou een SEO tekstschrijver en waarom is het goed voor de online zichtbaarheid van een bedrijf?Omdat verreweg de meeste mensen bedrijven en diensten via internet zoeken. Volgens cijfers uit het CBS 2018 was meer dan 86% van de Nederlanders dagelijks online. Ook blijft het aantal aankopen via internet stijgen en zijn er weer online recordbestedingen gedaan schrijft het Centraal Bureau voor de Statistiek op haar website.
Wat doet een goede tekstschrijver?
Een goede SEO tekstschrijver maakt webteksten die sterk ontworpen zijn voor zowel de zoekmachines als de bezoeker zelf.
De tekstschrijver moet één tekst creëren die voor beiden aangenaam leest. Webteksten schrijven vergt kennis van meerdere onderwerpen, creativiteit om dit te combineren en oog voor detail om net dat extraatje aan een tekst mee te geven.
Waarom je tekstschrijvers zorgen voor meer bezoekers
Een hoge positie in google is tegenwoordig onmisbaar voor je bedrijf of site. Wanneer je jouw website niet op de juiste manier optimaliseert en onderhoudt, klikken mensen al snel naar de concurrent die wèl op een eerste pagina wordt weergegeven.
Daarom zorgen tekstschrijvers voor meer bezoekers.
Een goede positie van je website in zoekmachines (lees: Google) zorgt voor betere afname van jouw diensten, levert relevante bezoekers op en een hogere omzet. Goede SEO teksten schrijven is dus niet iets waar je op moet bezuinigen. Investeren op SEO teksten – en dus een hogere positie in google – werpt al snel zijn vruchten af.
Wil je gebruik maken van mijn diensten en het schrijven van SEO teksten uitbesteden? Ik doe geheel vrijblijvend een SEO check voor je. Neem gerust contact op voor de mogelijkheden.
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Wat wordt gezocht // Wat weet google // Wat geeft google
De index van Google kun je vergelijken met een grote bibliotheek. Google helpt je te vinden wat jij zoekt, en in dit geval is dat het aanbieden van jouw website. Hiervoor gebruiken ze speciale software programma’s die ze spiders noemen. Die zogenoemde spinnetjes lezen vervolgens alle informatie van de (miljoenen!) websites die ze kunnen vinden. De spinnetjes kijken wáár de informatie staat, óf de informatie relevant is én betrouwbaar lijkt.
Wanneer je eenmaal bezoekers naar je website hebt weten te krijgen, is het van belang deze vast te houden. En dán komen goede SEO teksten weer om de hoek kijken. Hier ga ik later iets dieper op in, eerst leg ik je nog eens kort uit hoe het werkt en waarom we SEO teksten nodig hebben.
Hoe gebruik je zoekmachine optimalisatie?
Als je wilt weten hoe je teksten kunt optimaliseren voor een zoekmachine, moet je weten wat de zoekmachine wil zien en daarvoor nodig heeft.
Hoe bepaalt google welke informatie wij willen zien?
Google zoekt antwoorden op vragen als:
Hoe vaak bevat de pagina deze zoekwoorden?
Bevat de pagina synoniemen voor de zoekwoorden?
Waar staan de zoekwoorden, zijn het pagina en/of sub-titels? Komt het ook terug in de tekst?
ZOEKMACHINE // SPINNETJE
Het is dus belangrijk dat je het spinnetje van Google helpt wegwijs te worden op je website. Wanneer je een boek uitbrengt en dit stilletjes in de bibliotheek legt, zullen waarschijnlijk weinig mensen het boek lenen. De kans is namelijk erg klein dat iemand, die gericht op zoek is naar de informatie die jij in je boek (jouw website) hebt staan, tegen je boek aan loopt.
Zoekwoorden spammen op je site? Niet doen!
Nu kun je natuurlijk denken dat het slim is om je website vol te zetten met zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Nou, dat is het niet. Ook hier heeft Google een inventief systeem voor en Google zal je website al snel aanmerken als spam. Het gevolg is dan dat je website helemaal niet meer vertoond zal worden.
Google helpt ons wegwijs worden in de wirwar van websites en informatie, mits zij de informatie kunnen lezen en gebruiken. Daarom is het goed dat jij de zoekmachine hierbij helpt. Door op de juiste manier aanbieden wat ze willen weten, kun jij hoger in Google komen staan.
Vind je het ingewikkeld, heb je er geen tijd voor of gewoonweg geen zin? Stuur me een berichtje om te kijken wat ik voor je kan betekenen. Ik help je graag jouw website op een professionele manier onder de aandacht te brengen.
Waarom de webtekst zo belangrijk is
Een gelikt design en mooie foto’s op je website en je zit gebeiteld, die inhoud is toch niet zo belangrijk? Wel dus! Wie denkt dat zijn website klanten trekt met door puur en alleen een mooi uiterlijk komt bedrogen uit!
Wil je meer weten of het gewoon lekker aan mij uitbesteden? Vraag me gerust naar de mogelijkheden!
Waarom juist SEO teksten schrijven zo belangrijk zijn
‘Google is je beste vriend’, is een veelvoorkomend antwoord op vragen. Wanneer we iets niet weten, raadplegen we tegenwoordig eerst de zoekmachine voordat we onze omgeving benaderen. We worden wantrouwend wanneer we niets kunnen vinden op internet over dat ene merk of bedrijf. Het gevoel van de betrouwbaarheid in die merken daalt. (Uitzonderingen daargelaten. Denk hierbij aan een bedrijf of zaak die al decennia lang een begrip zijn in een omgeving.) We zoeken naar oplossingen en bekijken het aanbod. Al scannend gaan we de hits af die de zoekmachine ons laat zien, in de hoop te vinden wat we zoeken.
Met SEO (search engine optimalisation), ofwel de zoekmachine optimalisatie, kun jij je bedrijf in de markt zetten. Door goede SEO teksten te schrijven kan jij jouw beroep of aanbod onder de aandacht brengen. Je kunt relevante bezoekers naar je website trekken. Niet alleen de locatie (paginatitel, (sub)koppen, en hoofdtekst) speelt een belangrijke rol. SEO teksten zijn onmisbaar om je product via internet aan de man te brengen. In de alinea hiervoor heb ik het deels uitgelegd middels de vergelijking met een grote bibliotheek. Wanneer je eenmaal bezoekers op je site hebt (als ze je boek in de bieb open slaan), wil je graag dat ze op je site blijven. Iemand die gelijk weer weg klikt zal niet snel een tweede keer je site bezoeken.
SEO teksten en strategieën
SEO strategieën in combinatie met een betrouwbare uitstraling en vriendelijke leesbaarheid, zorgen voor een blijvende bezoeker. Vormgeving speelt hierbij dus een belangrijke rol. Niemand vindt het fijn om een grote lap tekst te zien. Door meer gebruik te maken van koppen kan de klant sneller scannen. “Welke informatie heb ik nodig en; kan ik die hier halen?” Een juiste structuur zorgt voor een overzichtelijke website. Daarnaast kun je bijvoorbeeld gebruik maken van dikke letters om daar de aandacht op te richten. Doe dit wel wanneer deze informatie ook daadwerkelijk relevant is voor de lezer. Wie dit leest is gek. Grapje! Humor, dat is overal belangrijk!
👀 Zien
🤨 bedenken
📍 plaatsen ✅
Strategie van je SEO tekst bepalen
Om goede SEO teksten te schrijven moet je eerst onderzoek doen. Waar wil je op gevonden worden en waar zoeken mensen op.“Wat doet de concurrent, hoe wordt die gevonden en weergegeven? Welke zoektermen worden het meest gebruikt?” Hier zijn allemaal handige tools voor om dit uit te zoeken. Met al deze informatie ga ik vervolgens een strategie bepalen. Afhankelijk van het onderwerp kies ik een niche. Is de concurrentie groot, dan richt ik me zeker op de niche. Op deze manier kan je sneller worden gevonden en richt je je op relevante bezoekers. Neem bijvoorbeeld koffie, met concurrenten als Starbucks en vele andere grote merken kom je ergens op een verlaten pagina 10, waar alle zoekers al zijn afgehaakt. Met koffie richtte me op de specialiteiten “Indonesische koffie” “Sumatra koffiebonen” etc. Datgene wat de klant wil aanbieden en waar de expertise ook ligt. Met deze aanpak trek je jouw site op de juiste manier onder de aandacht.
Vervolgens is het goed om over die specifieke deelmarkt blogs te schrijven. De content (tekst) moet gevuld worden met heldere taal zodat die spinnetjes van Google het kunnen begrijpen. Daarbij blijft het belangrijkste natuurlijk dat de tekst aangenaam leest, het artikel relevant is voor de gast en daardoor op je website zal blijven. De bezoeker staat uiteraard op de eerste plaats. Klant is koning! Maar dan moeten we wel bezoekers en klanten krijgen om voor te kunnen zorgen, cruciaal! Daarom zijn SEO teksten van onschatbare waarde.
HOGERE positie // Investeren // onderhouden
Onderzoek naar het zoekgedrag
Er zijn allerlei statistieken beschikbaar die weergeven wat voor teksten het meest gelezen worden. Welke titels de meest relevante bezoekers generen en bij welke titels en teksten al snel weer wordt weggeklikt. Je hebt bijvoorbeeld shorttail en longtail titels. Het is afhankelijk van je onderwerp hoe je dit het beste kan indelen en welke je waar kan gebruiken. Dit geldt eveneens voor de content. Teksten die meer dan 2000 woorden bevatten doen het de laatste tijd goed blijkt uit verschillende onderzoeken. Toch is dit niet voor elk onderwerp of doelgroep geschikt.
Ook zijn er onderzoeken gedaan waarbij ze de ogen hebben gevolgd wanneer iemand een pagina bezoekt. Deze zogenoemde ‘eye-movement-tracking’ liet zien dat veel mensen eerst een tekst van boven naar beneden scannen, om te kijken of het relevant is. Voornamelijk de eerste alinea wordt gezien, en daarna het hele linker deel van de tekst. Halverwege is er ook nog een concentratie te zien waar de ogen even blijven hangen. Het lijkt wel in de vorm van een F.
Ook deze informatie is belangrijk om mee te nemen in je teksten, je wilt immers dat de klant de hele tekst gaat lezen, of in ieder geval datgene ziet wat jij belangrijk vindt om te laten zien. Haal de kennis in huis en laat je bedrijf online groeien door internet optimalisatie!
Teksten ook op maat laten maken? Laat het me weten, ik help je graag.