Webteksten schrijven
Gebruikmaken van goede webteksten zorgt voor een betere positie in Google. Teksten schrijven voor de website is een belangrijk onderdeel van bedrijven geworden.
Een toppositie in zoekmachines is cruciaal voor ondernemingen, simpelweg omdat internet de meeste klanten genereert. Kortom; bedrijven kunnen niet meer zonder internet marketing! Je mist al snel de boot als je hier niet in investeert.
Webteksten laten schrijven
Een invloedrijk stuk van internet marketing is goede SEO webteksten schrijven . SEO staat voor Search Engine Optimalisation, in gewone Hollandse termen: zoekmachine optimalisatie. Mijn specialiteit is het schrijven van SEO webteksten, hier is verreweg ook de meeste vraag naar.
Zo’n 80% van mijn werkzaamheden valt in de categorie freelance tekstschrijver gezocht. Bedrijven gaan op zoek naar een goede tekstschrijver en merken al gauw dat het werkt. Vervolgens breiden ze hun internet marketing nog meer uit met het optimaliseren van de de website.
Freelance tekstschrijver
Zoekmachine optimalisatie
Internet marketing
De kracht van goede content
De webteksten zijn voor je bezoeker
Op zoek naar bezoekers
Google laten weten wat je doet
Doe het snel, duidelijk en goed
Webteksten schrijven voor de bezoeker
Webteksten schrijf je voor je bezoeker, maar Google leest deze content (teksten) ook. Zo kan de zoekmachine bepalen wanneer je website getoond wordt. Omdat deze twee op een verschillende manier lezen, is het schrijven van webteksten een kunst geworden.
Google maakt gebruik van geautomatiseerde software die tekst uitleest en alleen inhoudelijk analyseert. Terwijl de bezoeker heldere taal wil zien die overzichtelijk is gepresenteerd, zodat ze gemakkelijk kunnen scannen of de webtekst relevante informatie bevat. Binnen 2 seconden kiest een bezoeker verder te lezen of af te haken.
Schrijven van goede webteksten
Om de lezer vast te houden èn Google te voorzien van begrijpelijke taal, is er kennis van beide werelden nodig om goede webteksten te maken. Uiteindelijk staat de bezoeker op de eerste plaats en blijft de klant nog altijd koning! Maar dan moeten we die klanten wél op onze site krijgen natuurlijk!
Combinatie is de sleutel tot succes
Klant is koning
Stel je doelen helder
Zet je middelen bewust in
Wat zoekmachines willen weten
Wat bezoekers willen weten
Wat jij moet weten
Bang te breken? Laat het maken!
Webteksten schrijven voor zoekmachines
Zoekmachines als Google en Bing zien enkel en alleen tekst. Ze zien geen opmaak. Wel maken ze onderscheid tussen paginatitels, hoofd- en subkoppen, bekijken of deze het zoekwoord bevat en deze ook terugkomt in de tekst. Zoekmachines scannen de tekst op het aantal zoekwoorden en synoniemen daarvan. Op deze manier kan de zoekmachine het onderwerp van de pagina beter bepalen.
Bij een overschot aan dezelfde zoekwoorden zullen ze je pagina als spam beoordelen en hem niet meer vertonen. Ook herkent de zoekmachine ongebruikelijke en onnatuurlijke plaatsen van zoekwoorden, hierdoor kan het zijn dat je site ook niet meer zal worden weergegeven. Kennis van internet marketing, creativiteit met- en gevoel voor taal is de sleutel tot succes.
Freelance tekstschrijver nodig? Op zoek naar iemand die jouw SEO webteksten kan schrijven? Stuur een berichtje!
8 tips voor het schrijven van goede webteksten
- Geef de tekst een korte en duidelijke titel. Zorg ervoor dat hij de zoekterm van de pagina bevat waar jij op gevonden wilt worden en waar de tekst over gaat.
- Begin je tekst met een korte alinea waarin het zoekwoord van de titel terugkomt. Gebruik deze alinea als inhoudsopgave om te beschrijven waar de tekst over zal gaan.
- Zorg voor een overzichtelijke tekst en de juiste structuur. Dit doe je door gebruik te maken van meerdere alinea’s, geef deze alinea’s een subtitel.
- Gebruik opsommingstekens of nummers om de tekst overzichtelijk te maken. De lezer van de pagina kan hierdoor makkelijker scannen.
- Schrijf de tekst voor je doelgroep. Bepaal of je u of jij zegt. Zorg voor begrijpelijke taal (worden vaktermen en moeilijke woorden begrepen?). Voorkom onnodig lange zinnen.
- Gebruik dikgedrukte letters om extra aandacht te richten op acties of onderwerpen.
- Zet interne links in de tekst. Je vergroot de kans dat de bezoeker meer op je website gaat lezen en/of hem naar je doel stuurt.
- Zorg voor een duidelijke ‘oproep tot actie’ in het einde van de tekst. Met deze zogenoemde ‘call to action’ laat je de bezoeker een gewenste actie doen. Bijvoorbeeld: Wil je meer tips ontvangen? ‘Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief’.