5 veelvoorkomende fouten in webteksten

5 veelvoorkomende fouten in webteksten

Belangrijk onderdeel van internet marketing is het schrijven van teksten. Je onderscheid je van concurrenten door je webteksten van hoge kwaliteit te voorzien. Toch wordt dit onderdeel onderschat en lijkt het schrijven van wervende teksten eenvoudiger dan het is. Wat je vooral niet moet doen ga ik je hier vertellen. 

Niet beginnen met een onderzoek naar de zoekwoorden

Het is verleidelijk om direct aan de slag te gaan en onderzoek naar trefwoorden over te slaan. Zonde! Het loont om je te verdiepen in de zoekwoorden. Doe je dit niet, dan word je verkeerd begrepen door Google en je bezoekers. Je kan nog zo’n goede webtekst schrijven, maar als hij niet geoptimaliseerd is, wordt het verkeerd gerangschikt door Google. Hierdoor word je niet vertoond, of op zoekwoorden die géén relevante bezoekers naar je website brengen. 

Neem je zoekwoordenonderzoek serieus en ga gericht te werk, zo zorg je voor relevante bezoekers en een betere positie in zoekmachines. 

Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek

Albert Einstein

Vergeten van de intentie waarom men zoekt 

Voordat je begint met het schrijven van website teksten is het belangrijk stil te staan bij de intentie achter het zoekwoord. 

Wat is de reden waarom ze die zoekwoorden gebruiken? 
Welke informatie willen ze vinden? 
Wil de zoeker alleen informatie? 
Is het zoekwoord bedoeld om een specifieke website te vinden? 
Of wil hij misschien iets kopen?

Waarom kennis van de zoekintentie zo belangrijk is voor het schrijven van goede webteksten?! 

Op deze manier sluit je de teksten aan bij de wens van de zoeker. Je kunt je teksten overtuigender maken, doelgericht schrijven en aanbieden wat er gezocht wordt. Denk hierbij aan informatie of een product. Je zal door zowel Google als de bezoeker verkeerd begrepen worden wanneer jij een overtuigende en verkoop georiënteerde tekst hebt, terwijl de zoeker specifiek op zoek ging naar enkel informatie over de zoekterm.

Je voldoet simpelweg niet aan de behoeften waardoor je bezoeker je website direct verlaat, en dat wil je niet! 

De oplossing? Tijdens het onderzoek moet je ‘SERP’ analyseren. Nee ik liet geen ‘burp’. ’SERP’ staat voor ‘Search Results Engine Page’, in gewone Hollande termen: Zoekmachine resultaat pagina. Daarmee wordt de pagina bedoeld die getoond wordt nadat het betreffende zoekwoord door de zoekmachine is gehaald. De zoekmachine probeert zo’n goed mogelijke match te vinden met de zoekwoorden. Heb jij een pagina waar je een product verkoopt, dan is het wijsheid je teksten hierop aan te laten sluiten. Heb je een informatieve pagina, gebruik dan bijvoorbeeld titels of subkoppen met ’5 tips voor SEO content’ of ‘Wat zijn webteksten..’ ‘Hoe schrijf je goede webteksten’. 

Geen synoniemen gebruiken 

Zoekmachines zien alleen tekst. Ze zijn zo ontzettend slim dat ze weten welke synoniemen een woord heeft. Hierdoor kunnen ze beter bepalen waar een pagina over gaat, met als doel pagina’s laten zien die aansluiten bij de zoekterm. Zoekmachines kennen dus meerdere betekenissen van een woord. Doe er je voordeel mee! 

Wees creatief en varieer je teksten. Houd je niet bij één en hetzelfde woord. Gebruik synoniemen en breng variatie in je content (teksten) aan. 

Hierdoor leest de tekst aangenamer voor de bezoeker én vergroot je de kansen om op de juiste manier gerangschikt te worden voor gerelateerde zoekwoorden. 
Let op! Dit maakt dat de lezer jouw website gemakkelijk kan lezen, de mogelijkheden op een aansluitende positie van het trefwoord nemen toe. Zie je wat ik daar deed? De laatste twee zinnen zeggen hetzelfde, maar zijn anders geformuleerd. 

Niet denken vanuit de lezer

Een veel gemaakte fout door tekstschrijvers is voorbijgaan aan de lezer. Jij bent thuis in het onderwerp en weet de betekenis van vaktermen. Vermijd vakjargon die maar door een klein percentage begrepen zal worden, je schrijft voor het grote publiek en wil dat zoveel mogelijk bezoekers je begrijpen. Het is belangrijk voor de lezer te denken. Verplaats je in zijn schoenen, ga na welke informatie hij zoekt en hoe dit het best beschreven kan worden. 

Ook komt het vaak voor dat een eigen mening wordt gedeeld. Hier zit de lezer nièt op te wachten. De bezoeker wil geïnformeerd worden op een neutrale manier, om zo zelf een mening te kunnen vormen. Hij wil niet overtuigd worden en lezen hoe geweldig het product of de oplossing is en dat het een interessant artikel is wat is geschreven. Ze willen weten of ze wat aan je blog hebben, of je het probleem voor ze kan oplossen. 

Schrijven van moeilijk leesbare teksten 

Een laatste tekstschrijvers-fout die veel voorkomt, is het schrijven van berichten die moeilijk te begrijpen zijn. Dat is zonde! Wanneer je makkelijke tekst kiest, bereik je het brede publiek. Op die manier zorg je ervoor dat meer mensen je artikel snappen èn leest het aangenamer voor de klant. Hierdoor blijven ze langer op de webstie hangen en gaan misschien zelfs op zoek naar meer blogs. 

Schrijven is niet makkelijk, maar er zijn handvaten die je kunnen helpen een tekst goed in elkaar te zetten. Gebruik niet te veel moeilijke woorden, gebruik geen lange zinnen en zorg voor structuur. Controleer de tekst een aantal keer, verplaats je in een leek of laat het eentje lezen. Zo kun je veel fouten voorkomen en schrijf je een mooie, goed leesbare tekst met sterke inhoud. 

Conclusie

Een foutje is snel gemaakt, maar zonder tekst zit je altijd fout. Gebruik je gezonde verstand. Leg je bezoekers uit wat je doet. Denk na tegen wie je het hebt, zoals je de woordkeuzes ook zou aanpassen wanneer je iemand in het echt ziet. Webteksten worden gelezen door mensen. Het zijn geen robots. En de robots van Google, die ervoor zorgen dat je website begrepen wordt, zijn al net zo slim als mensen! Houd bij wat je doet en registreer je statistieken. Vind je het ingewikkeld? Besteed dit gedeelte dan uit aan iemand die er verstand van heeft!

Plaats een reactie

Contact

🌏📍Pienter leven
✒️📜 Evelien Philine Gartz

pien@pienterleven.nl
06 308 98 625
Contactformulier

Lekker sociaal!

Nieuwsbrief

Bruikbare tips, trucs, een kijkje achter de schermen en soms een goed verhaal.
Ik maak het nieuws!